هیوندای سانتافه اسپورت مدل ۲۰۱۵
اسپرت کلمه ای است که استفادههای نابجایی از آن می شود، بهخصوص در دنیای شاسیبلندها. ولی آخرین سانتافه ، با توجه به طراحیاش، شاید شایسته این نام باشد. این مدل هیوندای در دو سایز ارائه میشود؛ یکی مدل اسپرت با دو ردیف صندلی و ۵ سرنشینه و دیگری با سه ردیف صندلی و ظرفیت ۷ سرنشین که به صورت ساده با نشان سانتافه به بازار عرضه میشود. بدیهی است که مدل اسپرت با فاصله محوری ۲/۷ متری، وزن کمتری نسبت به پسرعموی بزرگتر خود (با افزایش ۹۹ میلیمتری در فاصله محوری) دارد و هندلینگ آن نیز بهتر است.
وزن هیوندای سانتافه اسپورت
البته باید در عنوان سبکتر مقداری تجدیدنظر کنیم. هیوندای برای وزن کلی این مدل از سانتافه، عددی برابر ۱۶۸۱ کیلوگرم اعلام کرده که برای یک کراساور تمامچرخ متحرک در این کلاس، وزن چندان زیادی نیست. ولی در همین حال، وزن خودروی تست شده در اینجا ۱۸۲۴ کیلوگرم اندازهگیری شده که البته این افزایش وزن به مجموعه آپشنهایی مربوط میشود که به این خودرو اضافه شدهاند. وزن، البته یکی از عوامل محدود کننده عملکرد است، ولی سانتافه ما را با زمان ۶/۶ ثانیه برای رسیدن به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت غافلگیر خواهد کرد!
این آمار شتاب به بهترینهای حاضر در این کلاس، بسیار نزدیک است که به لطف گزینه موتور ۲ لیتری توربو حاصل شده است. ۲۶۴ اسببخار قدرت و ۳۵۴/۷ نیوتنمتر گشتاور، پیشرانه مناسبی در مقایسه با سایر شاسیبلندهای کامپکت است. ولی شاید بهترین عملکرد، واکنشهای سطح میانی این خودرو باشد. توربوشارژر تقریباً در تمامی مواقع به صورت لحظهای در دسترس است. اگر گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک در حالت شیفت دستی چندان راضیکننده نیست، ولی در مقابل، برنامهریزی آن بهگونهای است که در حالت کاملاً اتوماتیک واکنشهای بسیار مناسبی دارد.
برآوردهای سازمان حفاظت محیط زیست امریکا از مصرف سوخت مدل 2.0T کاملاً در حدّ استانداردهای این کلاس قرار دارند. بر این اساس، این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر در شهر، ۱۳/۱ لیتر و در جاده ۹/۸ لیتر مصرف میکند. این در حالی است که در تستی که انجام شده، مصرف سوخت ۱۳/۱ لیتر در ترکیبی از شرایط مختلف رانندگی از آن مشاهده شده است.
چابکی فوقالعاده
همیشه لذتبردن از خودرویی که نسبت به سایر همخانوادههایش، سرعت بیشتری دارد، کار آسانی است. ولی در همین حال، اگر واکنشهای آن، با چالش و دردسر همراه نباشد، لذتبردن از آن بسیار سادهتر خواهد بود. هیوندای برخی تغییرات جزئی برای سیستم تعلیق سانتافه در مدل ۲۰۱۵ به کار برده است. بوشینگهای مستحکمتر و طراحی دوباره فرم هندسی عقب از جمله این موارد هستند.
تیم طراحی شاسی نیز با استفاده یک ریزپردازنده جدید، سیستم الکترونیکی فرمان را ارتقا دادهاند. این ریزپردازنده، در حالتی که راننده به تنظیمات «اسپرت» سوئیچ میکند، اندکی حساسیت اتصال را بالاتر میبرد. نسبت فرمان میتواند اندکی سریعتر شود، ولی دقت آن نسبت به کراساورهای رقیب در سطح پایینتری قرار میگیرد.
در همین حال، سیستم دامپینگ میتواند در مسیرهای ناهموار و دستاندازها بهتر از این عمل کند. سیستم ترمز عملکردی قابلاحترام دارد و سانتافه را از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت در فاصله ۵۱/۲ متر متوقف میکند. البته نباید نشانههای سستشدن پدال ترمز را پس از چند بار توقف نادیده بگیریم. با این حال، اگر به جای تایرهای تمامفصلی که در خودروی تست به کار رفته، از تایرهای تهاجمیتری استفاده شود، مسلماً عملکرد خودرو در ترمز و چسبندگی افزایش خواهد یافت.
از طرف دیگر، تایرهای 235/55-19 کانتیننتال کراسکانتکت LX اسپرت، برای عملکردی سیستم دیفرانسیل تمامچرخ متحرک در سانتافه بسیار مفید واقع شدند و در برخورد با شرایط برفی در هنگام انجام این تست، کمک زیادی کردند.
بهعنوان «اسپرت» برگردیم؛ آیا سانتافه مسیر درست مزدا CX-5 را دنبال میکند؟ کاملاً خیر؛ ولی تفاوت این دو رویکرد چندان زیاد نیست و در همین حال، سانتافه، خودروی سریعتری است. در این کلاس خودرویی پرجمعیت، سانتافه رفتار «اسپرت» بهتری نسبت به سایرین از خود نشان میدهد و در ردههای بالای شاخص چابکی این کلاس قرار میگیرد.
ارزشهای هیوندای سانتافه برای خانواده
همانند تمام محصولات هیوندای، سانتافه به نسبت قیمتش، امکانات خوبی را در اختیار قرار میدهد و گزینه مناسبی برای خریداران این کلاس به حساب میآید. مدل پایه سانتافه با دیفرانسیل جلو، با موتور ۲/۴ لیتری چهار سیلندر و تنفس طبیعی، شروع قیمتی برابر ۲۵ هزار و ۸۲۵ دلار دارد. قیمت پایه برای مدل 2.0T با AWD نیز ۳۳۸۷۵ دلار است؛ مدلی که در آن تجهیزات استاندارد بسیار مناسبی به کار رفته است؛ تجهیزاتی مانند یک درب عقب اتوماتیک، طراحی چرمی، گرمکنصندلیهای جلو، عقربههای شبنما (الکترو لومینسانس) و امکان انتخاب حالت سیستم فرمان توسط راننده. در همین حال، نباید طراحی داخلی زیبا و فضای زیاد داخل کابین را نباید فراموش کرد.
در خودروی تست، پکیچ آپشن «آلتیمیت» استفاده شده که در آن، مواردی مانند چرخهای ۱۹ اینچی آلومینیومی، سیستم راهبری با نمایشگر لمسی ۸ اینچی، یک سقف آفتابگیر پانوراما، یک سیستم صوتی «اینفینیتی» با ۱۲ اسپیکر، تهویه صندلیهای جلو، گرمکن صندلیهای عقب و گرمکن غربیلک فرمان اضافه میشود.
البته این پکیج، ۴۳۵۰ دلار دیگر نیز به مبلغ خودرو اضافه کرده است. قیمت نهایی ۳۸ هزار و ۳۵۰ دلاری سانتافه، درنظر گرفتن آن را بهعنوان یک معامله خوب، اندکی مشکل میکند؛ ولی در عین حال، هنوز هم میتوان آن را به عنوان یکی از دلنشینترین کراساورهای کامپکت درنظر گرفت.
مشخصات:
- نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل چهار چرخ متحرک، ۵ سرنشین، ۴ در هاچبک.
- قیمت مدل تست: ۳۸۳۵۰ دلار (قیمت مدل پایه: ۳۳۸۷۵ دلار).
- نوع موتور: DOHC ۱۶ سوپاپ با چهار سیلندر در یک ردیف، توربوشارژر و خنککننده داخلی، بدنه و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
- گنجایش: ۱۹۹۸ سیسی.
- قدرت: ۲۶۴ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۳۶۴/۷۱ نیوتنمتر در ۱۷۵۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت شیفت دستی.
ابعاد:
- فاصله محوری: ۲/۷ متر.
- طول ماشین: ۴/۶۸۹ متر.
- عرض: ۱/۸۸ متر.
- ارتفاع: ۱/۶۷۹ متر.
- وزن کلی: ۱۸۲۴ کیلوگرم.
تستهای سرعت:
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۶ ثانیه.
- صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۶/۹ ثانیه.
- صفر تا ۱۹۳/۱ کیلومتر بر ساعت: ۲۹/۵ ثانیه.
- استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۷/۱ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۱۵ ثانیه با سرعت نهایی ۱۵۱/۲۸ کیلومتر بر ساعت.
- سرعت نهایی (محدودیت قانونی): ۱۹۶/۳۴ کیلومتر بر ساعت.
- مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۱/۲۰۶ متر.
- چسبندگی در پیچ به قطر ۳۰۰ فوت: غیر قابلانجام در شرایط جوی.
مصرف سوخت:
- تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۳/۱ لیتر در شهر و ۹/۸ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
- مصرف سوخت در تست: ۱۳/۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.
جهت اجاره خودرو سانتافه مدل 2015 کلیک کنید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.