مرسدس بنز GLA 250 فورماتیک
امروزه بازار خودروهای چندمنظوره اعم از اس یو وی، کراساوور و مینی کراساوور سخت گرم و روبهراه است و از اقبال عمومی بسیاری هم برخوردارند. در این میان، تمامی خودروسازان عالم و حتی آنانی که اسپرت ساز خالصاند و کاروبارشان چیز دیگری ست وارد این عرصه شده تا بلکه از این راه آب و نانی را روانه سفرههای خود نمایند! بهراستی چه کسی تا یک دهه پیش، حتی تصورش را میکرد که امثال لامبورگینی وارد این عرصه شوند؛ سازندهای که محصولاتش با کف زمین همتراز بوده و هست حال به دنبال فتح قلل مرتفع جهان است! و اگر شاهدیم که چنین خودروسازانی در این وادی به سر میبرند پس جای شگفتی نیست که لوکس سازان به نامی همچون مرسدس بنز هم تا این حد در این میدان پیشروی نموده و در پی فتح خاکریزهای نوینی نیز باشند؛ و شاید در این گیرودار بتوان مرسدس بنز 250 GLA را از جدیدترین لژیونرهای این کمپانی به شمار آورد.
تاریخچه مرسدس بنز GLA
مرسدس GLA یک مینی کراساوور است که برای نخستین بار در اواخر سال 2013 میلادی و در نمایشگاه خودروی فرانکفورت در معرض دید عموم قرار گرفت، البته پیشتر از این و در آوریل همان سال، نسخه کانسپت آن در نمایشگاه شانگهای چین رونمایی شد. تولید این خودرو در نوامبر سال 2014 میلادی آغاز شد و طراحی و تکوین آن نیز توسط شخصی به نام ULI BAUR صورت پذیرفت. خودروی مذکور در سیستم نوین نامگذاری مرسدس، خودروی SUV معادل و همارز کلاس A به شمار میآید. هماکنون این مینی کراساوور علاوه بر آلمان، در سایتهای مرسدس بنز در مجارستان و فنلاند و هندوستان نیز تولید میشود که نمونههای وارد شده به امارات از سایتهای اروپایی این کمپانی است.
چندی پیش خودروی مرسدس 250 GLA توسط سایت «DRIVEARABIA» امارات تحت بررسی و آزمون قرار گرفت که در اینجا چکیدهای از آن را تقدیمتان مینمایم.
شرکت بامو در خلق و آفرینش سگمنت هایی پیشگام بود که کمتر کسی انتظارش را داشت، هیولاهایی همچون سری 5 جیتی، سری 2 اکتیو تورر و بالاخره X4 که در عین حال هم توانستند فروش مناسبی را در سرتاسر عالم برایش رقم زنند. ولی در مقابل، مرسدس بنز صفحه نوینی را در همان دفتر گشود و سگمنت های زیباتر و خوشساختتری به نام CLS و CLA را خلق نمود؛ و درنهایت هم این برند توانست یک تحول بنیادی را در خودروی کلاس شهری سابقاً هولانگیز خود به نام A صورت دهد و از همین رو بود که سگمنت GLA را روانه بازار نمود.
از دیدگاه بصری، مرسدس بنز GLA 250 4MATIC دقیقاً همان کلاس A این برند را تداعی میکند؛ البته بهاستثناء حجمی از تریم های پلاستیکی که در پیرامون گلگیرهای های این خودرو تعبیه شده و نیز برخی از زوایا در اطراف این خودرو. باآنکه این فرض وجود دارد که خودروی مذکور از ارتفاع بیشتری نسبت به سطح زمین، در قیاس با کلاس A، برخوردار است ولی در واقع اینطور به نظر میآید که راننده این مرسدس از همان میدان دیدی بهره میبرد که رانندگان خودروهایی همچون هیوندای النترا و نیسان سانی از آن برخوردارند.
کابین مرسدس بنز GLA
کابین این خودرو بسیار خوب و درخور طراحی شده و در عین حال مدرن و بهروز است. یک صفحه نمایشگر لمسی با کارکردی عالی در آن نصب شده که در ترکیب با داشبورد و کنسولی از جنس پلاستیک سخت، خودنمایی میکند. خودرویی که در اختیارمان قرار داشت از یک صفحه سرگرمی LCD و نیز یک سامانه تشخیص نقاط کور برخوردار بود ولی تنظیم صندلیهای آن بهصورت دستی صورت میپذیرفت و سیستم ورود بدون کلید به کار رفته در آن از انواع هوشمند نبود. ارگونومی موجود در کابین چندان خوب نیست و دکمههای تعبیه شده در سیستم تهویه مطبوع هم حواس راننده را از مسیر پیش رو پرت میکند.
فضای موجود در قسمت جلوی کابین بسیار خوب و مناسب است و فضای عقب هم در حد متوسطی ارزیابی میشود؛ صندوق بار این خودرو، چنانچه آن را در محتوی همچون مدلی هاچبک فرض نماییم، از گنجایش مناسبی برخوردار است اما در حد و اندازههای یک خودروی اس یو وی نیست. با این حال، هنگامی که رانندگی را با آن آغاز نمودیم از عملکرد شایان توجه پیشرانهاش متأثر شدیم.211 اسب توانی که از پیشرانه 2 لیتری و توربو این خودرو خارج میشود احساسی از توانمندی و قدرت را در دورهای پایین به راننده القاء میکند، این توان به همراه یک جعبهدنده 7 سرعته کلاچ دوبل، بهتمامی چرخهای این کراساوور کوچک منتقل میشود. مرسدس بنز GLA از مصرف مناسبی هم بهره میبرد که مقدار آن حدود 10.7 لیتر به ازای 100 کیلومتر مسافت و در یک رانندگی نرمال و عادی است.
مرسدس GLA باآنکه خودروی کوچکی بوده و از تایرهایی با فاق کوتاه بهره میبرد ولی از سواری بسیار نرم و ملایمی برخوردار است، ناگفته نماند که بسیاری از برندهای لوکس و به نام گیتی در ارائه همچنین ترکیبی از سواری، شکست سختی را تجربه نمودند. این خودرو در داخل شهرها عملکرد کاملاً معقولی از خود ارائه میدهد و در جادههای خارج از شهر هم نمونهای مطبوع و رضایتبخش است.
با اینکه ما این خودرو را با سرعت بالایی در پیرامون شهر آزمودیم ولی رویهمرفته از هندلینگ خوب و درخوری برخوردار بود. هیچ نوع حالتی از شناور بودن در آن مشاهده نشد و نوسانات بدنه هم در آن عموماً تحت کنترل و در مجموع، خودرویی رام و فرمانبردار بود. کنترل و هدایت آن در مسیرهای مستقیم بهسادگی و سهولت صورت پذیرفته و به خوبی هم به فرامین راننده پاسخگوست اما فرمان سبکش احساس و بازخوردی را از خود بروز نمیدهد. علاوه بر این، خودروی مذکور از ترمزهای خوب و مناسبی بهره میبرد و شما با اطمینان خاطر میتوانید آن را در محدوده تواناییهایش به چالش کشید.
نخستین برداشت ما از آزمون کوتاهی که با این خودرو داشتیم چنین است که مرسدس GLA 250 یکی از نمونههای به ظاهر کراساوور بوده که در واقعیت امر همچون یک هاچبک میباشد و در عین حال هم خودرویی بسیار خوب و درخوری هست. در مجموع، مرسدس GLA را میتوان خودرویی نسبتاً کاربردی و بهرهمند از رانشی بسیار خوب برشمرد که راحتی شما را در هنگام یک سفر بهتمامی تأمین میکند؛ اما در عین حال این خودرو از فقدان برخی از ویژگیهای خاص نیز در رنج است. این امر سبب شگفتی ماست که کماکان هم بسیاری از مشتریان حاضرند برای نشان سه پر مرسدس بنز بهایی را بپردازند که معادلش میشود خودروهای بزرگتری را از مارکهای عالی و مرغوب صاحب شد، خودروهایی همچون لندروور دیسکاوری اسپرت، آئودی Q3 و نیز لکسس NX200T. با وجود آنکه آرم و نشان مرسدس پرستیژ بیشتری را نسبت به بقیه همتایانش داراست، ولی هنوز هم این خودرو یک مرسدس کوچک است.
مشخصات فنی
حجم موتور: 1991 سیسی
توان: 211 اسببخار در 5500 دور در دقیقه
گشتاور: 350 نیوتنمتر در 1200 الی 4000 دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: 7.1 ثانیه
حداکثر سرعت: 230 کیلومتر بر ساعت
مصرف بنزین در سیکل ترکیبی: 7 لیتر در هر صد کیلومتر مسافت
سیستم فنربندی جلو: مکفرسون استرات
سیستم فنربندی عقب: چند عضوی (MULTI LINK)
سیستم ترمزهای جلو و عقب: دیسکی خنک شونده
ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: 4417/2022/1494 میلیمتر
فاصله بین دو محور: 2699 میلیمتر
وزن: 1505 الی 1585 کیلوگرم
گنجایش محل بار: 490 لیتر
حجم باک: 56 لیتر
سایز تایرهای جلو و عقب: 235/45 R 19 (مدل GLA 250 و تیپ 4MATIC)
ایمنی
5 ستاره از موسسه ایمنی EURONCAP (ایمنی راننده:96 درصد – ایمنی سرنشین جلو: 88 درصد – ایمنی عابر پیاده: 67 درصد)
7 عدد کیسه ایمنی هوا
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS
سیستم ترمز در حالت اضطراری BA
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
سیستم کنترل پایداری DSC
سیستم کنترل کشش خودرو ASR
سیستم کمکی نگهدارنده خودرو در مسیر LANE KEEPING ASSIST
سیستم راداری جلوگیری از تصادفات DISTRONIC PLUS
سیستم کمکی تشخیص نقاط کور BLIND SPOT ASSIST
سیستم کمکی شروع حرکت از سربالاییها HILL ASSIST
کاپوت فعال
ترمز تطبیقی
ستون جمع شونده فرمان
سیستم ISOFIX برای صندلی کودک
تجهیزات
صندلیها با پوشش چرمی – چراغ نقشهخوانی – سقف پانورامیک – استراحتگاه دست در میان صندلیهای جلو- فرمان الکتریکی حساس به سرعت و با پوشش چرمی – تعویض دنده از پشت فرمان- صفحه نمایشگر لمسی به سایز 5.8 اینچ – شیشه عقب بخار زدا – سیستم روشنایی هوشمند به همراه سیستم روشنایی در روز و شیشهشور چراغهای جلو – چراغهای جلو از نوع زنون و عقب از نوع LED – سوئیچ کروز کنترل بر روی فرمان- سیستم ورود بدون کلید (KEYLESS) – نمایشگر فشار باد لاستیکها (TPMS) سیستم ضد سرقت (IMMOBLIZER)
سیستم START/STOP – سنسورهای پارک جلو و عقب – دوربین دید عقب – کنترل سیستم صوتی از روی فرمان + CD + MP3 + پورت USB و AUX و اتصالات بلوتوث – سوکت 12V برای سرنشینان جلو – سیستم تهویه مطبوع تمام اتوماتیک
آپشن های سفارشی: سیستم صوتی HARMAN KARDON با خروجی 450 وات صندلی برقی با حافظه – گرمکن صندلیهای جلو و…
قیمت
در امارات: 151,000 درهم
در آمریکا: 33,300 دلار (بهای پایه)
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.