بازدید بابک زنجانی از ماموت؛ سیگنال قوی برای صنعت خودروسازی و قطعهسازان
در جریان تحولات اخیر مالکیت سایپا، بازدید بابک زنجانی از مجموعه صنعتی ماموت، موجی از گمانهزنیها را درباره آینده خودروسازی کشور به همراه داشته است. بهویژه اینکه زنجانی، حالا بهعنوان چهره اصلی در انتقال بلوک ۴۲ درصدی سهام سایپا به هلدینگ دات وان شناخته میشود.
این بازدید نه فقط یک دیدار نمادین، بلکه نشانهای از استراتژی آینده داتوان برای همکاری با قطعهسازان داخلی و رفع دغدغههای جدی این زنجیره تأمین است.
ماموت؛ نماد تولید مدرن با چالشهای سنتی
شرکت ماموت، یکی از برندهای شناختهشده صنعت خودروهای سنگین و تریلیسازی در ایران، سالهاست به تولید محصولاتی با استانداردهای جهانی مشغول است. این شرکت نماینده رسمی اسکانیا و فولکس واگن بوده و در زمینه تولید خودروهای تجاری فعالیت برجستهای دارد.
بابک زنجانی در یادداشتی بعد از این بازدید، با تحسین نظم، طراحی و ظرفیت تولید ماموت، به مشکلات ساختاری اشاره کرد که مانع بهرهبرداری کامل از این ظرفیتها شدهاند. او این چالشها را ناشی از قوانین سختگیرانه حمایتی و نبود فضای رقابتی دانست.
نگاه تازه به قطعهسازی داخلی
زنجانی در صحبتهای خود تأکید کرد: «قطعهساز، بازوی واقعی خودروساز است.» او با انتقاد از نظام فعلی بانکی که تولیدکنندگان را بدهکار میسازد، بیان کرد قطعهسازان باید از نظر مالی تأمین شوند تا به کیفیت پاسخگو باشند.
از نگاه او، خودروساز باید بدهکار قطعهساز باشد، نه برعکس؛ این مدل میتواند به ارتقای کیفیت و افزایش رقابتپذیری منجر شود.
تأثیر اقتصادی و سیگنال بازار خودرو
اگر این مسیر توسط دات وان و مالک جدید سایپا پیگیری شود، میتوان انتظار تحولاتی مثبت در صنعت خودرو داشت. از جمله کاهش قیمت تمامشده تولید، افزایش کیفیت، و بهرهمندی مصرفکنندگان از گزینههای بهتر و اقتصادیتر.
در همین زمینه، بسیاری از مصرفکنندگان بهجای خرید، به اجاره خودروهای اقتصادی روی آوردهاند. اگر شما هم به دنبال راهی مقرونبهصرفه برای حملونقل هستید، پیشنهاد ما بررسی قیمت کرایه تیبا است؛ گزینهای اقتصادی و مناسب برای سفرهای درونشهری و روزمره.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.